عجایب باستانشناسی

عجایب باستانشناسی

مدجای کلمه ایست عبری که به سربازان ومحافظان فرعون اطلاق می شده .این وبلاگ برای کمک به ارتقای فرهنگ و تاریخ جهان نگاشته شده است
عجایب باستانشناسی

عجایب باستانشناسی

مدجای کلمه ایست عبری که به سربازان ومحافظان فرعون اطلاق می شده .این وبلاگ برای کمک به ارتقای فرهنگ و تاریخ جهان نگاشته شده است

نفرین فرعون

با سلام به تمامی‌ دوستان ، سرزمین فراعنه پر است از خدایان و تندیس‌هایی‌ که توسط مردم بومی مصر باستان پرستیده میشد ، ولی‌ در میان تمامی‌ فراعنه نام یک فرعون میدرخشد ، فرعون اخناتن که فرهنگ تک خدایی را پایه‌گذاری کرد و تمامی‌ تلاش خود را در این کار نهاد تا این فرهنگ را بین مردم رواج دهد . آتون نام خدایی است که از کلمه آتوم گرفته شده که به خدای خورشید اطلاق می‌شده که در قرنهای خیلی‌ دور ، در زمان سلطنت قدیم پرستیده میشده است . دوستان عزیز نظر فراموش نشود...

  

 

 

 

   

 

فرعون" امن حوتپ سوم"

 

نفرین فرعون


تمدن مصر باستان ، براساس سلطنت فرعونهایی که خود را فرزندان خداوند می شمردند و معتقد بودند که از طرف خدایان شفاعت یافته اند و حمایت می شوند ، از جمله بزرگترین و با شکوه ترین تمدنهای باستانی بشمار می رود .

فرعون" امن حوتپ سوم" که در سال1370 پیش از میلاد در  مصر سلطنت می کرد ، چندان مایل به پرستش خدایان متعدد و آمون ( خدای خدایان ) نبود . اما آمن حوتپ از بیم کاهنان قدرتمند معبد آمون نتوانست افکار خود را بیان کند .

در سال 1375 پیش از میلاد ( حدود 3500 سال پیش ) آمن حوتپ سوم در گذشت و فرزندش آمن حوتپ چهارم به سلطنت رسید . او که متاثر از افکار پدر بود ، تصمیم گرفت که اعتقادات مردم مصر را اصلاح کند و دین جدیدی بر مبنای یک خدای واحد به وجود آورد . به اعتقاد او ، باید " اتن " ( یعنی آفتاب) پرستیده می شد ، زیرا وقتی خورشید می تابید ، به زمین نور و حرارت می بخشید . پس ، خورشید سرچشمه زندگانی است و با نور افشانی ان است که انسان قادر به ادامه زندگی می شود .

امن حوتپ ، نام خود را  به " اخناتون " ( به معنی دوستدار آفتاب) تغییر داده و از مردم خواست تا دست از پرستش آمون و خدایان ریز و درشت بردارند و پس از ان ، همچون او ، از " اتن " پیروی کنند .

به فرمان اخناتون ، مجسمه های آمون در معبدها سرنگون شدند ... کاهنان معبد آمون را بیرون راندند ...

و شاخها را که علامت آمون بود ، شکستند تا به جایش علامت دین جدید را قرار دهند .

علامت دین جدید ، دایره ای به نشانه خورشید بود که از ان شعاهایی به اطراف کشیده می شد و انتهای هر شعاع یک دست بود که صلیبی را نگه می داشت . این مجموعه را به فرمان اخناتون ، " صلیب حیات" نامگذاری کردند و پیروان جدید باید ان را به گردن می انداختند .

اخناتون برای آنکه بتواند سلطنت خود را حفظ کند و به دین تازه قدرت بخشد ، برآن شد که  یک معبد بزرگ و با شکوه در شهر" ِتبس " که پایتخت مصر بود برای اتن بسازد .

پیروان امون در برابر دین جدید مقاومت می کردند  و حاضر نبودند اتن را بپرستند . به دستور اخناتون ، هر کسی را که گمان می رفت مرید آمون است ، دستگیر می کردند و برای کار اجباری به معادن و ساخت مقبره ها می فرستادند . به همین جهت ، تا چندین سال کسی جرات نداشت نام آمون را بر زبان بیاورد . اما ، طرفداران آمون هم پنهانی به دور یکدیگر جمع می شدند . رفته رفته عده انها زیاد شد و به جایی رسید که آشکارا آمون را خدایی حقیقی و کامل می خواندند و اتن را تحقیر می کردند . کم کم ، اختلاف بین طرفداران " اتن " و " امون " به قدری بالا گرفت که حتی پسر از پدر ، برادر از برادر ، شوهر از زن و دوست از دوست جدا می شد . طرفداران این دو دسته هرگاه به هم می رسیدند ، جنگ در می گرفت و چندین کشته و زخمی بر جای می گذارد .

بزودی خشم طرفداران آمون شدت گرفت و ناگهان مانند طوفانی آشکار شد . و شهر تبس را به لرزه در آورد .  

 

 

 

 در این تصویر " آتن " نور خود را نثار فرعون و ملکه نفر تی تی کرده و به آنها و سرزمین مصر گرما و برکت می بخشد در انتهای اشعه ها نشانه " صلیب حیات " به روشنی مشخص است

 

فرعون اخناتون از این حرکت مردم به خشم آمد . پس ، شهر تبس را ترک کرد و تصمیم گرفت پایتخت دیگری ، دور از شهر تبس بسازد و معبدهای بزرگ و باشکوهی برای اتن بر پای دارد . پایتخت جدید را" آفق آتن" نامگذاری کردند . اخناتون ، که از مردم متنفر شده بود ، کشور را به حال خود رها کرد و سرگرم آباد کردن آفق اتن و عبادت خدای خورشید شد . او که معتقد بود : " با دمیدن خورشید ، انسان زنده می شود و با غروب آن ، می میرد " روزها صلیب به دست ( علامت آتن ) ، با بدن برهنه در مقابل آفتاب می نشست تا شعاهای سوزان خورشید بر او بتابد و به وی برکت دهد .

اخناتون با این کارها ضعیف شد و در بستر بیماری افتاد .

 

 

  

 

آمن حوتپ چهارم  (اخناتون) فرعون سلسله هجدهم

 

با ضعیف شدن پایه های حکومت فرعون ، جنگ بین طرفداران آمون و آتن نیز شدت گرفت . پیروان آمون با حمایت کاهنان معبد به معابد آتن یورش می بردند و مجسمه های " صلیب حیات " را سرنگون می کردند ، و یا معبد را به آتش می کشیدند .

پس از چند جنگ وحشیانه و هولناک در شهر تبس که با آتش سوزی های بزرگ همراه بود ، سرانجام طرفداران آمون پیروز شدند و همه جا را از آثار این مذهب جدید پاک کردند .

به این ترتیب ، زحمات اخناتون نتیجه نداد و با پایان یافتن دور خدایی آتن ، یک مرتبه دیگر آمون در مصر به خدایی رسید . دشمنان اخناتون نیز از فرصت استفاده کردند و با مسموم کردن او به حیاتش خاتمه دادند . شهر آفق آتن هم مانند یک شهر نفرین شده ، با همان سرعتی که به وجود آمده بود ، رو به ویرانی نهاد . مردم از آنجا کوچ کردند ، دربار فرعون به شهر تبس منقل شد و بزودی کاخها ، معبدها ، خانها و باغها را انبوه ماسه های صحرا پر کرد .

وقتی که اخناتون با توطئه دشمنانش از میان رفت ، چون فرزند پسر نداشت ، با نظر کاهنان معبد آمون و بزرگان دربار ، یکی از دامادهایش به نام " تُوت " به سلطنت برگزیده شد . فرعون تُوت برای انکه نشان دهد طرفدار آمون است نام " تُوت عنخ آمون " ( به معنی تصویر مجسم آمون ) را بر خود نهاد و به عنوان فرعون جدید به سلطنت مصر نشست . ( قسمت اول ) 


Write By : Meraj Marjani  بر گرفته از کتاب کاوش در گذشته تالیف هوشنگ فتحی 


لطفا مطالب را بدون ذکر منبع کپی نکنید


 

ادامه دارد ...



"لینکهای مرتبط با این موضوع را ملاحظه کنید" 



نفرین فرعون-۲



نفرین فرعون-۳

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد