عجایب باستانشناسی

عجایب باستانشناسی

مدجای کلمه ایست عبری که به سربازان ومحافظان فرعون اطلاق می شده .این وبلاگ برای کمک به ارتقای فرهنگ و تاریخ جهان نگاشته شده است
عجایب باستانشناسی

عجایب باستانشناسی

مدجای کلمه ایست عبری که به سربازان ومحافظان فرعون اطلاق می شده .این وبلاگ برای کمک به ارتقای فرهنگ و تاریخ جهان نگاشته شده است

لشکر کشی ایران به رهبری کوروش


امروز در مورد چگونگی‌ ورود کورش بزرگ به بابل که در کتاب مقدس تورات نیز به آن اشاره شده ، صحبت می‌کنیم ، دوستان عزیز میتوانند نظرات خود را در قسمت نظرات مطرح کنند.
meraj marjani





کورش بزرگ شاه پارس ، انشان ، ماد ، بابل و لیدی
 در لباس پادشاهان مصری

لشکر کشی ایران به رهبری کوروش




 کوروش پس از تسخیر شهرهای نزدیک خلیج فارس ، لشکر کشی پر هیاهویی را به بابل آغاز کرد . وی کوشید در مقام رهایی بخش ، دل مردم را بدست آورد ، عبرانیان اسیر را با نوید بخشش و گذشت آزاد کرد .
در سال 539 پ.م طی نخستین جشن سال نو که بابلیان ان را سالها برگزار می کردند ، کوروش به این شهر حمله کرد . کوروش جز نبردی با پسر " نبونید " ، با مقاومت چندانی روبرو نشد .



 ورود پیروزمندانه به بابل


هردوت این فتح شاه پارس ها را چنین شرح می دهد: ظاهرا پارس ها با غافلگیری بر آنان ( بابلیان ) چیره شدند و شهر را گرفتند همچنان که اظهار می دارند ، به سبب گستردگی شهر ، و با ان که حمله کنندگان بخش های پیرامونی را گرفته بودند ، ولی ساکنان بخش های مرکزی هنوز نمی دانستند چه اتفاقی افتاده است ، و از انجا که سرگرم جشن بودند ، پایکوبی و خوشگذرانی ادامه داشت تا وقتی که از جریان فتح با خبر شدند و برایشان مسلم شد . کوروش ، " نبونید " نامحبوب را گرفت و کشت . سپس پیروزمندانه وارد بابل شد . وی حاکمی ایرانی بر انجا گماشت و به کار آخرین سلسله محلی حاکم بر این شهر پایان داد . در سال بعد پسر کوروش به نمایندگی از طرف او ، در جشن سال نو شرکت کرد و این کار حکایت از ان داشت که حکومت تازه ایرانی مشروعیت یافته بود. از انجا که کوروش با بابلیان رفتاری احترام آمیز داشت ، در سر تاسر این امپراطوری او را ستودند . وی دستور اجرای قوانین را داد ، و ایزدان سومر و اکد را در زیارتگاهایشان باز نشاند .
این پادشاه از ویران کردن شهرهایی که مردم در آنها می زیستند ، خودداری ورزید و عبرانیان را که دیرزمانی در اسارت بابل بودند ، آزاد کرد تا به اورشلیم باز گردند و دینشان را در انجا پی بگیرند . وی به بابلیان اظهار داشت که " مردوک " را همچنان می توانند بپرستند . استوانه ای به اکدی ، محبوبیت کوروش را این گونه توصیف می کند : همه ساکنان بابل ، و نیز سرتاسر سومر و اکد ، شاهزادگان و فرمانروایان ، در برابرش (کوروش) سر فرود آوردند ، و شاد از این که وی شاهی را به دست آورد است ، با چهرهای گشاده ، او را به عنوان سروری که به یاری اش از مرگ به زندگی بازگشته بودند و همه از آسیب و زیان در امان مانده بودند، خوشامد گفتند و نامش را ستودند.

 Write By : Meraj Marjani ( برگرفته از کتاب _ Author : Swisher, Clarice _The Ancient Near East ترجمه عسکر بهرامی ) 
 www.medjai.blogskyl.com